پایگاه خبری بلبل دنا | مدیریت از دیدگاه امام علی (ع) / مدیریت و تدبیر سوء ، و ضعیف سرمایه انبوه را نیز نابود وزائل می کند

  • تاریخ انتشار خبر: سه شنبه, ۲۹ مرداد , ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۱ | کد خبر : 44447 |
  •   

      پایگاه اطلاع رسانی بلبل دنا – کهگیلویه و بویراحمد – سید عِلی حمیده کیش   بسمه تعالی امیرالمومنین حضرت علی (ع) ، اولین پیشوای شیعیان نمونه کامل یک مدیر اسلامی است؛ او چه زیبا عشق ،حسن و زیبایی، نظم و انضباط، جاذبه و دافعه، حکمت و مدیریت، زهد و عرفان و شجاعت و تقوی ...

    بلبل دنا؛

     

    پایگاه اطلاع رسانی بلبل دنا – کهگیلویه و بویراحمد – سید عِلی حمیده کیش

     

    بسمه تعالی
    امیرالمومنین حضرت علی (ع) ، اولین پیشوای شیعیان نمونه کامل یک مدیر اسلامی است؛ او چه زیبا عشق ،حسن و زیبایی، نظم و انضباط، جاذبه و دافعه، حکمت و مدیریت، زهد و عرفان و شجاعت و تقوی و عدالت را در منشور حکومتی خود می گنجاند. نگاهی به بیانات و فرامین امیرالمومنین علی (ع) راجع به مبحث مدیریت این نکته را مشخص می کند که چنانچه رهبران، مدیران و زمامداران یک جامعه به درستی تربیت نشوند و در مسند امور قرار نگیرند و راه و روش صحیح حکومت داری و مدیریت را فرا نگیرند، مردم آن جامعه هرگز روی صلاح و اصلاح را نخواهند دید. لذا در این مقال ، مدیریت اسلامی از منظر مولای مومنین و مجاهدین، امیر مومنان علی (ع) از کتاب سلوک مدیریت از دیدگاه امیرالمومنین (ع) ، علی اصغر «رشید گزکوه»، در یک نگاه آورده شده است و در پایان اصول مديريت کارآمد از ديد گاه حضرتش (ص) از نهج البلاغه ، تدوین و تقدیم شده است.
    امیرالمومنین علی (ع) مدیریت را محور و قطب می دانند ، تمام مسایل را در جامعه اسلامی بر محور مدیر و مدیریت خلاصه می کنند و می فرمایند: « مدیریت و تدبیر ، خود سرمایه اندک را افزون می کند، اما مدیریت و تدبیر سوء و ضعیف ، سرمایه انبوه را نیز نابود و زائل می سازد.»
    آنچه در سعادت هر جامعه نقش اساسی دارد،شایستگی سالاری و داشتن شرایط جامع مدیران و کارگزاران آن جامعه خواهد بود .در سازمان ها نیز موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف و مأموریت های سازمانی منوط به مدیرانی کاردان و لایق می باشد. بنابراین انتخاب کارگزاران و مدیران اصلح سزاوار توجه و بررسی فراوان است و باید معیارهایی برای سنجش افراد و انتخاب ایشان در نظر گرفته شود. مسلماً معیارهای سنجش در هر جامعه باید متناسب با ارزش ها و جهان بینی آن جامعه تعریف شود. جهان بینی مادی منحصر به جهان ماده می باشد ولی در جهان بینی اسلامی، هم این جهان و هم آخرت مورد توجه است. در جهان بینی اسلامی هدف صرفاً تولید بیشتر نیست بلکه هدف نهایی تعالی انسان و رسیدن او به جایگاه خلیفه اللهی بر روی زمین می باشد. این تفاوت در جهان بینی از تمایزات مدیریت اسلامی با مدیریت غربی می باشد که هر یک از این دو دیدگاه معیارهای سنجش خاص خود را دارند.
    در مدیریت اسلامی، بهترین مرجع برای یافتن معیارهای مناسب سنجش افراد، قطعاً سخن معصومین(ع) می باشد. سخنان امیرالمومنین(ع)، منبع ارزشمندی برای این منظور است زیرا سخن آن حضرت به دلیل معصوم بودن ایشان خالی از خطا و لغزش است. همچنین آن حضرت خود تجارب گرانقدری در زمینه خلافت مسلمین و همچنین فرماندهی در جنگ ها داشته اند و بر سرزمین گسترده اسلامی آن زمان حکومت نموده اند. اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است علم لدنی آن حضرت می باشد که از امتیازهای خاص ائمه معصومین(ع) می باشد.
    اهمیت تبیین صفات و خصوصیات مدیران از دیدگاه حضرت علی(ع) را می توان به این صورت توضیح داد که در اندیشه امام علی(ع) هیچ خطری برای جامعه اسلامی، همچون خطر بر سر کار آمدن افراد فاقد یا کم صلاحیت نیست. آن حضرت در نامه ای به مصریان که با مالک اشتر فرستاد، هنگامی که او را حکومت آن سرزمین گمارد، چنین هشدار داده است :
    «من بیم آن دارم که نابخردان و نابکاران زمام امور این ملت را به دست آرند و مال خدا را دست به دست گردانند و بندگان او را بردگان خود گیرند و با صالحان به دشمنی برخیزند و فاسقان را حزب خود قرار دهند» (نهج البلاغه: نامه ۶۲).
    امید است در کشور عزیز ما و از جمله استان دلاور خیز کهگیلویه و بویراحمد نیز بدون توجه به شاخص های جریانی ، قومی و قبیله ای و با نگاه شایسته سالاری برای برون رفت از وضعیت موجود و در جهت ایجاد هندسه ذهنی مشترک تمام مدیران و کارگزاران و با تعامل مثبت و سازنده درون و برون استان همراه با انعطاف پذیری ، ضمن شناسایی موفقیت های کلیدی (نقاط کلیدی و حیاتی موفقیت و تعالی بخش) و تعیین موانع و مشکلات اساسی همراه با راهکارهای اجرایی متناسب به منظور هم افزایی و کارکرد صحیح در راستای بهبود مدیریت و تحقق مدیریت کارا و توسعه متوازن و تحقق جامعه آرمانی و خدمت به مردم نجیب و شرف ما منطبق بر مولفه ها وشاخص های مدیریت اسلامی تلاش گردد .

    وظایف عام مدیریت اسلامی از دیدگاه امام علی (ع) :

    ۱) ایمان و تقوا
    ۲) اعتصام و اعتماد به خدا و نصرت الهی
    ۳) رعایت عدالت و انصاف
    ۴) پرهیز از غرور و خودپسندی
    ۵) پرهیز از استبداد و دیکتاتوری
    ۶) دوری از دنیاپرستی و طمع
    ۷) صبر و شکیبایی
    ۸) تواضع و حلم
    ۹) گشاده رویی
    ۱۰) امانت داری
    ۱۱) ساده زیستی
    ۱۲) خدمت عاشقانه و توجه به محرومین
    ۱۳) پیشگامی در کارها و تسریع در امور مردم
    ۱۴) حافظ بیت المال بودن
    ۱۵) وفای به عهد
    ۱۶) متین و ساده سخن گفتن
    ۱۷) جلوگیری از رواج تملق و عیب جویی و سخن چینی
    ۱۸) تثبیت رویه دیگران

    وظایف خاص مدیریت اسلامی از دیدگاه امام علی (ع) :

    ۱) تصمیم گیری
    ۲) ) گزینش و استخدام
    ۳) عزل و نصب
    ۴) ترفیع و ارتقاء
    ۵) پرداختها و دستمزد
    ۶) کنترل و نظارت
    ۷) ارتباطات

    اصول مديريت کارآمد از ديد گاه امام علي (ص) :

    ۱) تحمل بالا در سختي ها
    ۲) بر خور منصفانه با زير دستان و همقطاران
    ۳) توجه به وضع معيشتي کارکنان
    ۴) توانايي انسجام دهي و حفظ گروه
    ۵) نظم ، آراستگي و پيراستگي
    ۶) تعهد نسبت به هدف
    ۷) توانايي شناخت صحيح از خويشتن( نقاط قوت و ضعف )
    ۸) هوشياري نسبت به پيرامون (محيط اجتماعي، فرصت ها وتهديدها)
    ۹) پاکسازي محيط از چاپلوسان و تملق گويان
    ۱۰) داشتن ملايمت رفتاري (رفتار ملايم )
    ۱۱) مشورت در امور
    ۱۲) انتقاد پذيري
    ۱۳) رعايت اعتدال در امور
    ۱۴) اعمال مديري تشويق و تنبيه
    ۱۵) حفظ اسرار کارکنان
    ۱۶) آينده نگري

    منابع :
    ۱- شهیدی، نهج‌البلاغه، کلمات قصار، شماره‌ی ۱۷۶ ص ۳۹۲٫ ((اَلَهُ الریاسَةِ سَعة الصدَّرِ)).
    ۲- شهیدی، نهج‌البلاغه، کلمات قصار، شماره‌ی ۳۳۲، ص ۴۲۰٫ «السُّلطانُ وَزَعَة اللهِ فِی أرضِهِ».
    ۳- شهیدی، نهج‌البلاغه، نمه‌ی ۵۳، ص ۳ ـ ۳۲۲٫ «ثُمَّ اَسبغ عَلَیهِمُ الأرزَاقَ، فَإِنَّ ذلِکَ قُوَّه لَهُم عَلَی استِصلاَح إَنفُسِهُم، وَغِنّی اَهُم عَن تَنُاوُلِ مَا تَحتَ أیدِیَهم».
    ۴- شهیدی، نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۲۷، ص ۱۲۵٫ «وَإیّاکُم وَالفُرقَهَ! فَإنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشیطَانِ کَمَا أنَّ الشَّاذَّ مینَ الغَنَمِ للذَّئبِ».
    ۵- شهیدی، نهج‌البلاغه، «أوِصِیکُم بتُقوَی اللهِ وَنَظمِ أمرِکُم».
    ۶- نهج‌البلاغه، مططفی زمانی (مترجم)، سخن شماره‌ی ۴۱۱٫
    ۷- غرر الحکم، ترجمه‌ی محمد علی انصاری، ج اول، ص ۴۰۸، فصل ۳۲، حرف الراء. «رَحمَ اللهُ أمرَءً عَرَفَ قَدرَهُ وَلَم یَتَعَدَّ طَورَه». و شهیدی، نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۰۳، ص ۹۵٫ «اَلَعالِمُ مَن عَرَفَ قدرَهُ وَلَفَی بِالمَرءِ جَهلاً الَّا یَعرِفُ قَدرَهُ».
    ۸- شهیدی، نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۲۵۰٫ «وَربَّما استَحلَی النَّاسُ الثَّنَاء بَعدَ البَلاءَ، فَلا تُثنُوا عَلَیَّ بجَمِیلِ ثَنَاءٍ، لاِخراجِی نَفسِی اِلَی اللهِ سُبحانَهُ وَاِلَیکُم مِنَ التَّتقِیَّهِ فِی حُقُوقٍ لَم أفرُغ مِن اَدائِها».
    ۹- شهیدی، نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۲۵۰٫ «وَربَّما استَحلَی النَّاسُ الثَّنَاء بَعدَ البَلاءَ، فَلا تُثنُوا عَلَیَّ بجَمِیلِ ثَنَاءٍ، لاِخراجِی نَفسِی اِلَی اللهِ سُبحانَهُ وَاِلَیکُم مِنَ التَّتقِیَّهِ فِی حُقُوقٍ لَم أفرُغ مِن اَدائِها».
    ۱۰- شهیدی، نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۵۳، ص ۳۱۶٫ «وَ أشعر قَلبَکَ الرَّحمَة للِرَّعِیَّةِ، وَالمَحَبَّةَ لَهُم، وَ اللَطفَ بِهِم، و لا تَکُونَنَّ عَلَیهم سَبُعاً ضَارِیاً تَغتَنِمُ اَکلَهُم».
    ۱۱- غرر الحکم، ج ۶ـ ص ۲۸۹٫
    ۱۲- غرر الحکم، ج ۲ ـ ص ۴۶۵، شماره‌ی ۹٫ و محمدرضا امین زاده، اخلاق کارگزاران، ص ۱۱۳٫ و شهیدی، نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۵۳، ص ۳۲۷٫ «وَلیَکُن أبعَدَ رَعِیِّتکَ مِنکَ، وَأشنَأهُم عِندَکَ، أطلَبُهُم لِمَعَائِبِ النَّاسِ».
    ۱۳- امام علی(ع) در خطبه‌ی معروف همام از ویژگی‌های پرهیزکاران بحث میانه روی را تحت عنوان (مَشیُهُم الاِقتِصاد) مطرح می‌فرمایند.
    ۱۴- شهیدی، نهج‌البلاغه، ص ۳۲۸٫ «وَلا یَکُوننَّ المُحسنُ والمُسِیءُ عِندکَ بِمَنزلةٍ سَواء، فَاِنَّ دلِکَ تَزهِیداً لِأهلِ الإحسانِ فی الاحسانِ وَتَدریباٌ لِإهلِ الإسَاَءَة».
    ۱۵- نهج‌البلاغه، شهیدی، کلمات قصار،‌ شماره‌ی ۴۸، ص ۳۶۹٫ اَلظَّفَرُ بِالْحَزمِ، وَ الحَزمُ بِإِجَالَةِ الرَّأی، وَ الرَّأیُ بِتَحصِینِ الأسرَارِ.
    ۱۶- نهج‌البلاغه، شهیدی، خطبه‌ی ۱۵۳، ص ۱۵۱ـ ۱۵۰٫ فَإنَّمَا البَصِیرُ مَن سَمِعَ فَتَفَکَّرَ، وَ نَظَرَ فَأبْصَرَ. و علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۲۵٫ و مستدرک، ج ۲ـ ص ۳۰۸٫

    سید علی حمیده کیش شاه قاسمی

     

    انتهای پیام/ برزین آراسته

    انتهای پیام/bolboledena

    نظرات

    امروز یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
    • تـــازه ترین خبرهای بلبل دنا
  • سه موضوع بحران ساز در گچساران و هشدار تاجگردون به استاندار
  • گفتگوی داغ سیاسی با نستور درخشنده پور : علل اصلی عدم توسعه استان ، ناکارآمدی مدیریت استان است/ با توجه به نیاز مردم در انتخابات ورود کردم ؛ معتقد به حضور همه جناح ها وتفکرات در انتخابات هستم / لکه دار شدن عزت بویراحمد اتفاق افتاده ؛ میبایست هم افزایی در بین مدیریت استان صورت گیرد / خواستگاه رای بنده ایلی وطایفه ای نیست ؛ پرداختن به مسائل قومی وقبیله ای را مطابق با اصول توسعه نمی دانم
  • چوب بی رحمی و تبر تیز نابودی بر سر درختان سبز بلوط روستای توت نده / حساس نمودن افکار عمومی در مقابل جفای انسان به طبیعت از کارآمدترین روش ها برای پیشگیری است
  • ۴۰ شاخصه جوان مومن انقلابی از دیدگاه رهبرمعظم انقلاب
  • استمدادو درخواست جوانان روستای بادنگان علیا از استاندار کهگیلویه و بویراحمد/ تنهاسالن ورزشی که ۸ سال پیش ساخته شد و تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته/ فاصله ۸ متری گاز وعدم گاز رسانی
  • امام جمعه پاتاوه در هشداری به مسئولین شهر وبخش پاتاوه : در صورت عدم تامین پول زمین خریداری شده برای بیمارستان ۲۵ تختخوابی شهر، نماز جمعه پاتاوه را تعطیل خواهم کرد
  • یداله مرادی جزئیات دومین نشست ترکیب اصولگرایان گچساران وباشت را بیان کرد / به زودی کمیته های اجرایی جریان اصولگرا مشخص میشود/ناهماهنگی و انتقاد علیمراد جعفری از نشست دیشب اصولگرایان
  • حضور همزمان نستور درخشنده پور و فرماندار بویراحمد در مراسم تجمع بزرگ عاشورائیان درشهروبخش مارگون + تصاویر
  • غلام حسن آراسته : اعتبار اولیه احداث بیمارستان پاتاوه آماده است ودانشگاه منتظر اهدای زمین جهت ساخت بیمارستان است/ وعده آغاز به کار احداث بیمارستان شهر سی سخت محقق شد
  • اقامه نماز ظهر عاشورا و تجمع بزرگ عاشوراعیان در یاسوج + تصویر
  • حضور دستیار ویژه وزیر ارتباطات در هیئت انصارالثقلین + تصویر
  • گلایه مندی مردم روستای کره از مسئولان شهرستان دنا / نشست جلسه هم اندیشی جهت تمهیدات برگزاری آیین سوگواری عاشوراعیان در بارگاه بی بی زهرا خاتون (س) + تصاویر
  • برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در گچساران / حضور ودیدار قابل تامل دو کاندیدای احتمالی مجلس در حاشیه این مراسم + تصاویر
  • استقبال گرم و پرشور مردم از برگزاری یادواره شهدای روستای سعادت آباد گچساران + تصاویر
  • تدابیر وتمهیدات لازم جهت برگزاری آیین تجمع عاشوراعیان در گچساران با حضور همه دستگاهها / شهرستان گچساران ۱۶۰ هیات عزاداری دارد
  • محمدرحیم دهراپ پور در گفتگوی اختصاصی با بلبل دنا : تقابل دو گروه اقلیت و اکثریت در شورا سبب عدم کارنامه مثبت به شهروندان طی دوسال اخیر گردید/ فضای کار وخدمت به شهروندان فراهم شده واین وضعیت امیدوارکننده است
  • دیدار سردار خرمدل و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد / بدون شک سیاست‌زدگی آفتی برای توسعه و سد محکمی مقابل راهکارها برای رفع مشکل معیشت و اشتغال مردم بویژه نسل جوان است / در آینده‌ای نچندان دور ۳ کلینیک تخصصی یاسوج، گچساران و دهدشت و تعدادی پروژه بزرگ و کوچک در حوزه بهداشت و درمان به بهره‌برداری می‌رسد
  • زهره فولادی وندا طی پیامی درگذشت برادرزاده سید قدرت اله حسینی بحرینی را تسلیت گفت + متن پیام
  • مدیر کل میراث فرهنگی استان : ۴ اثر طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد
  • تاجگردون در پاسخ به هاشمی پور : خداوند گلو و زبان را داده برای بیان حرف زیبا وحرف حق ،هر گاه لازم باشد میگویم/ آنچه برای دیگر مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده ام وظیفه ام بود و منتنی نیست